Wednesday 17 August 2011

MARI BERTADARUS

Salam....antara amalan yang amat digalakkan di dalam bulan Ramadhan ini ialah bertadarus. Apakah itu bertadarus? Bertadarus ertinya membaca Al-Quran secara beramai-ramai sehingga tamat (khatam) terutamanya di dalam bulan Ramadan. Hukumnya adalah sunat. 


Keutamaan bertadarus ialah:

1. Setiap huruf daripada ayat Al-Quran yang dibaca, Allah beri satu kebajikan.
2. Ayat-ayat di dalam Al-Quran banyak berisi ayat memohon keampunan, memohon kebajikan, memohon dijauhi seksaan Neraka dan sebagainya. Dengan membaca Al-Quran, secara tidak langsung kita berdoa dan memohon dari Allah. Allah akan memberikan sebaik-baik pemberian kepada orang-orang yang memohon kepadaNya.
3. Orang yang berpuasa dan bertadarus, mendapat syafaat dari puasa dan Al-Quran.

Antara adab yang perlu dijaga kita bertadarus pula adalah seperti berikut :

1. Berniat mengerjakan tadarus di bulan puasa adalah kerana Allah.

2. Tumpukan perhatian dan fikiran kepada ayat-ayat yang dibaca.

3. Fahami dan rasailah kebesaran dan kehebatan Allah.

4. Fahamilah kandungan atau ayat yang dibaca.

5. Jauhilah ingatan kepada permasalahan lain.

6. Anggaplah setiap ayat yang dibaca ditujukan kepada diri sendiri.

7. Apa yang dibaca biarlah terkesan di hati. Contohnya, ayat yang menyentuh tentang seksaan Neraka, datangkan rasa gerun dan takut di hati akan seksaan Neraka itu dan sebagainya.

8. Bacalah dengan jelas, teratur dan jika boleh dengan tajwid yang betul.


9- Sebelum nak mula ngaji, elok amalkan membaca doa:
Ertinya: Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmah-Mu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmat-Mu, wahai yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

...diikuti dengan:yang bermaksud: "Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku." (QS Thaha 27)


Selepas membaca Quran pula, elok pula amalkan membaca:

Terjemahannya: "Ya Allah rahmatilah kami dengan al Quran. Jadikan ia imam kami, cahaya, petunjuk dan rahmat bagi kami. Ya Allah ingatkanlah kami apa yang kami lupa dan ajarkan bagi kami apa yang kami jahil. Kurniakanlah kepada kami untuk dapat membacanya sepanjang malam Ya Allah dan sepanjang siangnya. Jadikanlah ia perisai kami. Wahai Tuhan sekelian alam.".

Di sekolah, Panitia Pendidikan Islam saban tahun menganjurkan bertadarus setiap kali menjelang Ramadhan... Setiap Guru Pendidikan Islam perlu membawa pelajar ke surau untuk aktiviti ini...Kemuncak program pula ialah Majlis Khatam Al-Quran...



 Pelajar bertadarus di surau sekolah (Surau Al-Husna)








No comments:

Post a Comment