Tarikh  : 24 Mei 2012( Khamis)
Masa      : 7.30 pagi – 1.10 petang
Tempat : Surau Al-Husna & Padang sekolah
Penyertaan Pelajar : 170 (Pelajar Ting 5 dan 4 telah hadir)
Antara Objektif Program ini adalah :
1- Melahirkan individu muslim berkualiti yang dapat melaksanakan seluruh rukun Islam
2- Menyediakan pelajar dengan ilmu-imu teori dan praktikal ibadah
haji sebagai persediaan menghadapi
peperiksaan dan amalan dalam kehidupan.
3- Mendedahkan kepada para pelajar dengan ilmu-ilmu tambahan
berkaitan  ibadah haji sebagai persediaan menjadi
mukmin yang cemerlang.
4- Melahirkan individu pelajar yang beriman dan berakhlak mulia
sejajar dengan aspirasi wawasan
pendidikan negara.
Aturcara Program pada hari tersebut seperti di bawah :
Masa 
 | 
  
Aktiviti 
 | 
  
Tempat 
 | 
 
7.20 pagi 
 | 
  
Pelajar
  berkumpul di tapak perhimpunan untuk 
  catatan kehadiran  
 | 
  
Tapak perhimpunan 
 | 
 
7.40 pagi 
 | 
  
Pelajar
  bergerak ke Surau Al Husna / Pendaftaran 
 | 
  
Surau AlHusna 
 | 
 
8.00 pagi 
 | 
  
Sesi
  1- Ceramah / Teori Haji & Umrah 
Penceramah
  – Tn Haji Muslal bin Rakiman (Penceramah Tabung Haji) 
 | 
  
Surau AlHusna 
 | 
 
10.15 pagi  
 | 
  
Rehat 
 | 
  
Kantin 
 | 
 
10.45 pagi 
 | 
  
Sesi
  2- Amali / Simulasi Haji 
 | 
  
Padang Sekolah 
 | 
 
12.45 petang 
 | 
  
Refleksi
   
 | 
  
Surau AlHusna 
 | 
 
1.00 petang 
 | 
  
Majlis
  Penutupan 
 | 
  
Surau AlHusna 
 | 
 
1.10 petang  
 | 
  
Bersurai
   
 | 
 |
Mari kita saksikan detik bersejarah jemaah haji smkttj ...
Pelajar mendaftarkan diri di luar Surau AlHusna
Sesi 1 -Ceramah Teori
Sesi 2 - Amali
 Tunjukcara pemakaian kain ihram
 Bersiap sedia untuk ke Arafah
 Meneruskan perjalanan ke Muzdalifah
 Mengutip anak batu di Muzdalifah
 Sampai di Mina....melontar di Jamrah (Aqabah, Ula, Wusta)
 Meneruskan perjalanan....Tawaf rukun di Baitullah.. 
 Mengerjakan rukun akhir....Berjalan (Sai) antara bukit Safa dan Marwah
Kemuncak program...semua peserta diuji dengan Ujian Kefahaman bertulis
 Pelajar yang berjaya diberi cenderahati oleh pihak tabung haji
No comments:
Post a Comment